bedrijfsoverdracht

Traject

Bedrijfsoverdracht

Koper en verkoper hebben elkaar gevonden zonder makelaar. Goede bedoelingen over en weer, maar ……?…… hoe nu verder………concreet de afspraken, contracten en begeleiding tot overdracht.

WHM is gespecialiseerd in de bemiddeling en advies bij de overdracht van horecabedrijven. De adviezen zijn afgestemd op de persoonlijke belangen van beide partijen en financiële mogelijkheden en houden we rekening met de fiscale gevolgen van de overdracht. Wij denken met u mee en zoeken naar creatieve en constructieve overdrachtsoplossingen. Als alle belangen goed zijn afgedekt, beschikken wij over de contracten welke volledig zijn toegespitst op horecaoverdrachten die vanuit de jarenlange praktijk zijn doorontwikkeld en geoptimaliseerd.

Het verloop:

  • Voorgesprek met verkoper

Stand van zaken. Overdrachtconstructies en fiscale positie

  • Gesprek met koper en verkoper

Financiële mogelijkheden koper en creatieve alternatieven

  • Gesprek afrondende afspraken overname
  • Opstellen contracten en beoordeling door partijen
  • Ondertekenen contracten en begeleiding voortgang tot datum overdracht
  • Overdracht

De laatste puntjes op de i, betaling en sleuteloverdracht

 

De praktijk:
Vooraf is alles koek en ei en iedereen enthousiast. Maar als het niet gaat zoals verwacht komen koper en verkoper / huurder en verhuurder vaak lijnrecht tegenover elkaar te staan. Goede afspraken en contracten scheppen duidelijkheid en zekerheden. Ze zijn cruciaal op het moment dat het niet gaat zoals verwacht. De kosten van dit overnametraject wegen zeker op tegen de financiële ellende die ondeugdelijke afspraken tot gevolg kunnen hebben.

Kosten indicatie:
Altijd een offerte op maat, maar komen meestal uit tussen de € 1.000,– en € 1.500,– excl. Btw. Veelal worden de kosten door koper en verkoper gedeeld. Tenslotte hebben beide partijen baat bij een goede overdracht.